Tips för nyhetsbrevet

Tips för nyhetsbrevet

I det här inlägget tänkte jag beröra både teknik och kommunikation, närmare bestämt om nyhetsbrev. Oavsett vilken bransch du är verksam i är ett intressant och engagerande nyhetsbrev ett bra sätt att hålla kontakten med kunder och samarbetspartners. Ungapped är ett företag som gör det enkelt att skapa engagerande nyhetsbrev, åtminstone om du förhåller dig till tipsen som följer.

1. Skriv läsvärt innehåll

Det första tipset borde förstås vara helt uppenbart, men om du någon gång prenumererat på nyhetsbrev vet du att många verkar ha missat det. Vissa nyhetsbrev består bara av en serie annonser. Det finns ingen som tittar på TV enbart för att se reklamen – ingen kommer heller läsa ditt nyhetsbrev om det bara består av reklam.

2. Lägg möda på rubriken

Okej, du har skrivit innehåll som är intressant. Nu gäller det bara att få mottagarna att läsa det. Här finns det inga genvägar. Du behöver fundera på din rubrik, det vill säga det som står i ämnesraden för ditt nyhetsbrev. Det måste vara någonting som säger ”LÄS MIG NU!”, alltså något som har den innebörden. Vad är viktigt för dina läsare? På riktigt? Det måste du veta för att kunna sätta en bra rubrik.

3. Jobba med layouten

Tänk inte så mycket på kvantitet, tänk istället på kvalitet. Gör det enkelt för läsaren. Skriv hellre 300 intresseväckande ord med schysst layout än 2000 fullspäckade med information. Spara på ordmängden till kommande nyhetsbrev.

4. Skicka ut nyhetsbreven regelbundet

Om det går för lång tid mellan dina nyhetsbrev kommer dina läsare att sluta läsa det. Så enkelt är det. Skicka ut dem med jämna mellanrum. Men hur ofta? Ja, det får du känna efter. Det måste vara tillräckligt ofta så att folk minns dig, men det får inte vara så pass ofta att det blir irriterande. Du får helt enkelt fundera över vad dina läsare vill ha för att komma fram till den rätta frekvensen.

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

dante