Under mars månad har både Microsoft och Sony presenterat specifikationerna för nästa generations Xbox respektive Playstation. Föga förvånande kommer nästa Playstation kort och gott heta Playstation 5. Microsoft har dock varit lite mer oförutsägbara med namnschemat på sina spelkonsoler då efterföljaren till Xbox fick heta Xbox 360 och dess efterföljare i sin tur döptes till Xbox One. Deras senaste spelmaskin har dock fått namnet Xbox Series X och har formgetts som ett torn, vilket har jämförts med att stapla två Nintendo Gamecube-konsoler ovanpå varandra.
Microsoft var först ut med att avslöja detaljerna om sin kommande spelkonsol och några dagar senare släppte Sony ett anförande av Playstations systemarkitekt Mark Cerny som dock var väldigt tekniskt och visade sig vara riktat till utvecklare snarare än vanliga gamers. Varken själva konsolen eller några teknikdemon visades upp, så det är i skrivande stund fortfarande oklart hur Playstation 5, och dess handkontroll, ser ut. Tanken är i alla fall att både nya Xbox Series X och PS5 ska lanseras i tid till julhandeln 2020. I dessa coronatider har det dock talats om att det kan bli förseningar eller kapacitetsbrist på den fronten.
Spel som molntjänst
Både Microsoft och Sony har satsat hårt på olika molntjänster för sina respektive spelkonsoler. Xbox har sitt Game Pass där man, enligt Netflix-modell betalar en fast kostnad varje månad och därefter får tillgång till ett stort spelbibliotek. Det fina med Game Pass är att man även kan spela spelen på PC, utan att ens behöva äga en Xbox.
Sony har å sin sida Playstation Now, vilket är en strömningstjänst för spel. Man behöver alltså inte ladda ner spelen och installera dem lokalt utan tar endast emot en videoström av det spel man vill spela. Även denna molntjänst kan nyttjas på PC. Dessa molntjänster kommer så klart leva kvar och vidareutvecklas, även med nästa generations Xbox och Playstation.
Blixtsnabba lagringsenheter i de nya spelkonsolerna
Hårdvarumässigt kommer både Xbox Series X och Playstation 5 baseras på AMD:s Zen 2-arkitektur på CPU-sidan och deras nya RDNA 2-arktektur vad gäller GPU-biten. Det innebär i praktiken att de nya konsolerna vid lansering kommer ha prestanda motsvarande en rätt fläskig gaming-PC, till skillnad från förra generationens Xbox och Playstation.
Snabbare processorer och fetare grafikkretsar i all ära, men vad som riktigt utmärker den kommande konsolgenerationen är steget från mekanisk hårddisklagring till supersnabba SSD-enheter som knappt existerar på PC-sidan idag. Det kommer innebära en mindre revolution för de nya spelkonsolerna. Inte bara kommer laddningstiderna bli minimala, spelutvecklarna kommer dessutom kunna utnyttja SSD-lagringen som ett slags gigantiskt RAM-minne för lagring av texturer och andra assets. Inte minst open world-spel kommer kunna dra nytta av detta och sannolikt kommer det även bli ett krav för framtida PC-spel med en snabb SSD för att vissa spel ska fungera optimalt.