Nytt sätt att shoppa på

Nytt sätt att shoppa på

Ny teknik har bidragit till att vi har ett helt nytt sätt att shoppa på, nämligen genom näthandel. Detta har haft ett enormt genomslag. I dagsläget är det många som i stort sett gör alla sina inköp via näthandel, och man ser fysiska butiker mer som platser där man kompletterar sina inköp. I värsta fall ser man det som en plats där man provar ut sina kläder, för att därefter gå hem och beställa dem på nätet. Det resonemanget förekommer, men är sannolikt inte så vanligt. I och med att många nätbutiker har generösa villkor gällande fri ångerrätt, som i många fall dessutom är generöst tilltagen tidsmässigt, så är det fullt möjligt att köpa hem kläder, prova dem och returnera dem ifall de inte lever upp till vad man förväntat sig.

Vid tvåtusentalets början så var det vanligt att exempelvis köpa CD-skivor och DVD-filmer via internet, då Ginza och CDON höll något lägre priser än fysiska butiker. Man gjorde helt enkelt inköp via internet som kompletterade de man gjorde i butik. Så för många människor har denna pendel svängt helt.

Men bara för att näthandel är nya grejen och många butikskedjor startar upp på nätet så är det ingen garanti för butiken att det går bra. Enligt aftonbladet.se så är Boomerang ett sådant exempel, eller snarare bolagen bakom klädmärket Boomerang.

Även inom näthandeln är det viktigt att butiken har en stark appeal gentemot kunden. Det ska vara attraktivt, upplevas förmånligt, och så långt som möjligt ska kunden uppleva det som att den får ta del av produkten. Det ska nästan vara som att man får klämma, känna och testa produkten. Alla företag inom näthandel lyckas inte leva upp till det. Givetvis behöver produkterna leva upp till den upplevelse man får på nätet, i alla fall närapå.

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

dante