Programmatisk annonsering är en av de senaste metoderna som utvecklats för att sälja och visa anpassade annonser online. Att det är en effektiv form av annonsering visas inte minst av att det på kort tid seglat upp som en av de ekonomiskt sett mest lukrativa formerna av marknadsföring. Vissa siffror gör gällande att hela 65 % av alla pengar som spenderas på annonsering år 2019 kommer att läggas just på programmatisk annonsering. Det innebär i reella ekonomiska termer drygt 84 miljarder dollar.
Förenklat uttryckt går det att säga att programmatisk annonsering är en automatiserad form av att köpa och sälja annonsplatser online. För att bättre förklara skillnaden mot traditionell online-annonsering kan det kontrasteras mot hur det brukade fungera. Att annonsera online involverade att skicka förfrågningar, att förhandla och göra upp om priser och innehåll. Med programmatisk annonsering är det en process som sker automatiskt.
Hur går programmatisk annonsering till?
För dig som potentiell kund är det inte svårare än att du beställer tjänsten från en leverantör av programmatisk annonsering, exempelvis programmatic. Du ställer in vilka förutsättningar du vill ha för din kampanj, det vill säga vilken din målgrupp är, ditt budskap, vad kampanjen får kosta och så vidare. Därefter tar en automatiserad process över och den ser ut ungefär såhär:
En potentiell kund landar på en hemsida som säljer annonsutrymme. Det sätter igång en automatisk budgivningsprocess rörande annonsutrymmet, som inte tar mer än några millisekunder.
Budgivningen har två aktörer: SSP (Supply-Side Platform) och DSP (Demand-Side Platform). När användaren landat på den nämnda hemsidan skickas information till SSP som analyserar vad det är för typ av hemsida och vem användaren är (för det sistnämnda används cookies och annan data). Informationen skickas sedan till olika DSP:er som handhar alla potentiella annonsörer.
Budgivningen startar nu och den kan baseras på olika variabler: annonsörernas budget, produkter och andra egenskaper. SSP tar emot de olika buden och plockar ut en vinnare. Den vinnande annonsen publiceras på hemsidan ifråga.
Finansiera programmatisk annonsering
En programmatisk kampanj kan vara en av de mest exakta metoderna att nå fram till exakt rätt målgrupp. Ett sätt att finansiera en annonskampanj kan vara genom att ta ett snabblån. Hos Enklare.se kan du jämföra olika lån för att hitta ett som passar för dina förutsättningar. Snabblån är relativt stigmatiserade, mestadels baserat på att de historiskt sett getts ut med ofördelaktiga räntor och villkor. Tack vare regelförändringar har allt detta förändrats nyligen. Snabblån är inte längre de skuldfällor de en gång var. Från att ibland ha getts ut med räntor så höga som på 400 % får snabblån numera inte ha en ränta högre än 40 % över Riksbankens referensränta. Utöver det får den totala lånekostnaden inte överstiga det lånade beloppet, du ska med andra ord aldrig betala mer i kostnader än vad du ursprungligen lånade.