Internet är man beroende av på många arbetsplatser. Tack och lov finns nuförtiden skapligt stabila lösningar så att man har en jämn och säker uppkoppling. Dock är det ingen garanti för att det fungerar smärtfritt alltid. Internet som inte fungerar kan ta mycket tid och kräva mycket energi av de anställda. Likaså kan det vara handikappande. Man kan inte utföra sitt arbete. På många arbetsplatser så är det via dokument och intranät som man får reda på vad man har för uppgifter för dagen. Får man inte veta det så är det svårt att utföra sitt arbete.
Medelstora och större företag har ofta en IT-avdelning med förhoppningsvis kunnig personal som kan hjälpa till att lösa sådana tekniska problem. Men det kan också vara hos leverantören av internet som problemet ligger.
Strular något med faktureringen så stryper de internetförsörjningen. Detta är ett problem som är lätt att ordna, man ser bara till att fakturan betalas. Men innan man kommer på att det är där problemet ligger kan man hinna bli mycket frustrerad och förlora tålamodet.
Ibland kan det vara ännu mer omfattande problem, på internationell nivå. Men det vanligaste är att problemen ligger på en något mer lokal nivå.
Internetförsörjning brukar man kunna lösa på ett eller annat sätt. Lyckas man inte via bredband eller fiber så kan man använda sig av portabla routrar. Dessa kan man ha flera av inom företaget. Det är bra att de är portabla, det gör att man kan utföra sitt arbete på valfri plats. Dock ska man vara försiktig med att exempelvis streama videor via dessa. Internet kan ta slut i dem.
Det behöver inte bara vara internet som strular. Annan teknik kan också ställa till problem när den inte fungerar. Kopiatorer, skannrar, skrivare är också centrala tekniska hjälpmedel på många arbetsplatser. Det kan skapa stor stress när dessa inte fungerar. Det är på flera sätt en fördel att de nuförtiden ofta är integrerade i en och samma maskin. Dock är risken att de påverkar varandra negativt när någon av funktionerna är nedsatt. Exempelvis om skrivarfunktionen är trasig så påverkar det även kopieringsfunktionen på ett negativt sätt.
Många företag har leasingavtal på denna typ av produkter. Så om man inte lyckas lösa problemet själv så finns det ofta servicetekniker som kan komma ut på plats och hjälpa till. Sådana leasingavtal underlättar mycket i de fall man själv inte har kompetensen som behövs.